Hvordan du lejer en lejlighed hos norhjem administration a/s, afhænger af hvilken ejendom der er tale om.
Vores studieboliger i København og Ballerup udlejes gennem ventelisten hos Kollegiernes Kontor i København. Du kan tilmelde dig ventelisten HER
Vores studieboliger i Roskilde udlejes gennem RIU Roskilde. Du kan tilmelde dig deres venteliste HER
Alle vores andre boliger bliver lejet ud efter “først til mølle” princippet. Du bedes derfor kontakte vores udlejningsafdeling, hvis du finder et lejemål, som du gerne vil leje.
Leje af studiebolig
En del af vores lejligheder på Sjælland er studieboliger. Du skal derfor kunne fremvise dokumentation for, at du er under uddannelse for at leje dem. Hvis man er et par, der skal dele en lejlighed, er det nok at den ene part er under uddannelse. Studiedokumentation kan f.eks. være kopi af dit optagelsesbrev fra uddannelsen eller kopi af elev- eller lærlingekontrakt. Der bliver afholdt studiekontrol på vores ejendomme, hvor der er studiekrav.
Lejekontrakt
Hvis du har fået en lejlighed hos os gennem Kollegiernes Kontor i København eller RIU Roskilde, modtager vi dine oplysninger fra dem. Vi tjekker herefter, om du er registret i RKI. Er dette tilfældet kan du ikke leje en lejlighed hos os.
Vi fremsender lejekontrakten til dig pr. mail, sammen med resterende dokumenter, som er tilknyttet det enkelte lejemål. Vi bruger digital underskrift, og du skal derfor underskrive lejekontrakten digitalt.
Dokumentation for betaling
Du skal fremsende dokumentation for betalingen af lejemålet, som du skal leje. Man kan enten bestille en kvittering, når man betaler indbetalingskortet i sin netbank, eller tage en Print Screen af overførslen fra sin netbank og sende dette til vedkommende, som du har modtaget lejekontrakten fra.
Du vil blive indkaldt til indflytningssyn samt nøgleoverdragelse, når der er 7-14 dage til din lejeperiode starter. Indkaldelsen vil du modtage på mail. Såfremt overtagelsesdatoen falder i en weekend eller på en helligdag, vil det først være muligt at få nøgler til lejligheden først kommende hverdag.
Indflytningssyn
Når man får udleveret nøgler til lejligheden, skal der laves et indflytningssyn. Her gennemgås lejligheden sammen med den driftsansvarlige for at tjekke om lejligheden er, som det er aftalt i lejekontrakten, ny istandsat.
Fejl og mangler
Skulle du opdage evt. fejl og mangler i lejligheden efter indflytningssynet, har du 14 dage til at lave en fejl og mangelliste. Denne liste udarbejdes via en digital fejl og mangelliste, som du modtager på din mail efter indflytningssynet.
Udbedring af fejl og mangler sker snarest muligt efter modtagelsen af listen. Det er ikke alle punkter som bliver lavet. De punkter som ikke bliver lavet, hæfter man ikke for ved fraflytningen.
Husleje mv. opkræves via Nets. Du skal tilmelde dig Nets betalingsservice således, at huslejen bliver betalt rettidig og med det korrekte beløb. Tilmelder du dig ikke betalingsservice, vil du modtage et indbetalingskort i din postkasse.
Forbrug
Betaler du forbrug sammen med din husleje. Dette kan f.eks. være el, vand og/eller varme, udarbejdes der et forbrugsregnskab på hver enkelt opkrævning én gang årligt.Opgørelsen fremsendes senest 4 måneder efter afsluttet regnskabsår. Praktisk information om ejendommen
Er du lige flyttet ind i en af vores ejendomme, kan du her hente en PDF med praktisk information angående lejemålet og forholdene omkring det.
Det er i visse tilfælde tilladt at fremleje sit lejemål. Det er f.eks. tilladt i forbindelse med studieophold i udlandet. Det kræver i hvert tilfælde særlig tilladelse.
I alle tilfælde vil det kræve at vi får en kopi af fremlejekontrakten, dokumentation på din udveksling og bor du i en bolig med studiekrav, skal vi ligeledes have dokumentation for at fremlejetageren er under uddannelse. Hvis du går med ønsker om at fremleje din lejlighed i en kortere periode, er du meget velkommen til at kontakte os.
Når du fremlejer din bolig, er det stadig dig, der har det juridiske ansvar, jf din lejekontrakt, overfor os.
Det er aldrig tilladt at udleje sin bolig igennem f.eks. AirBnb eller lignende.
For at opsige din lejlighed skal du sende en skriftlig opsigelse med din underskrift. Du kan finde opsigelsesblanketten HER Du modtager en bekræftelse via e-mail. Du modtager bekræftelsen senest i starten af måneden, efter vi har modtaget din opsigelse.
En opsigelse er gældende fra den dato den er modtaget på kontoret, med underskrift fra alle personer på lejekontrakten.
Fraflytning, evt. genudlejning før tid
Du skal i henhold til din lejekontrakt § 11 fraflytte lejligheden 14 dage før frigørelsesdatoen, således lejligheden kan blive istandsat til ny lejer. Hvis du bliver boende i din opsigelsesperiode, vil fraflytningen skulle ske 14 dage før udløb af denne.
Har du ønsket genudlejning før tid, fordi du eksempelvis flytter midt i din opsigelsesperiode, vil vi forsøge at finde en ny lejer til den ønskede dato, så du kan blive frigjort fra lejeforholdet før tid. Vi kan dog ikke garantere at dette lykkedes, men gør naturligvis, hvad vi kan.
Forudbetalt husleje – anvendes til husleje i opsigelsesperioden
Den forudbetalte husleje du indbetalte, da du flyttede ind, kan bruges i opsigelsesperioden til at dække husleje, således der kun skal indbetales forbrug.
Istandsættelse af lejlighed
Istandsættelsen omfatter maling af lejligheden, gulvbehandling samt rengøring af lejligheden. Derudover kan der være udskiftning af ting som er gået i stykker i lejligheden.
Du må gerne stå for istandsættelsen selv, det skal blot være udført inden fraflytningssynet af lejligheden. Det skal desuden være udført håndværksmæssigt korrekt, og du skal benytte de korrekte materialer. Ellers vil arbejdet ikke blive godkendt ved flyttesynet.
Hvis du selv vælger at male lejligheden, skal følgende malerkoder benyttes hvis du bor i en af følgende ejendomme:
Maglehøjen 10, Roskilde
Rampelyset 1, Roskilde
Sømoseparken 78, Ballerup
Sømoseparken 78 A+B, Ballerup
Stærevej 66, København NV.
Holmbladsgade 70C, København S.
Amagerbrogade 268, København S
Loft og vægge: Glans 7 Ral 9010.
Bemærk:
Farven skal blandes på en glans A, da farvekoden kan afvige fra farvekode ral 9010, når den bliver lavet på en ren hvid.
De fleste byggemarkeder laver ral 9010 på en ren hvid maling, så det anbefales derfor at gå til en farvehandler.
Træværk:
Glans 40 ral 9010
Hvis der er ting som ikke er istandsat i lejligheden, ved flyttesynet, sætter vi håndværkere eller den driftsansvarlige på opgaven for lejers regning.
Fraflytningssyn
I bekræftelsesbrevet på din opsigelse er der afsat tid for flyttesyn.
Ved flyttesynet gennemgås lejligheden for hvad der skal istandsættes, og om det er lejer eller udlejer, som skal betale for istandsættelsen.
Har du ikke selv mulighed for at deltage til fraflytningssynet, kan du sende en stedfortræder. Alt vi skal bruge fra dig er en fuldmagt, som skal sendes til kontoret, inden fraflytningssynet afholdes. Hvis ikke du deltager, fremsendes flyttesynsrapporten pr. mail hurtigst muligt efter flyttesynet er afholdt til dig.
Flytteopgørelse
Vi bestræber os på at fremsende flytteopgørelsen inden for 4-6 uger efter flyttesynet. I enkelte tilfælde kan der gå længere tid, hvis der f.eks. er lang leveringstid på materiale til istandsættelsen.
På flytteopgørelsen fremgår depositum og forudbetalt husleje som tilgodehavende beløb.
Herfra fratrækkes husleje, som er betalt af den forudbetalte husleje, husleje inkl. forbrugsrestancer, istandsættelsesomkostninger og hensatte beløb til forbrugsregnskaber.
Flytteopgørelsen udbetales førstkommende fredag efter udsendelsen af flytteopgørelsen. Beløbet vil inden for 1-2 bankdage stå på din konto.
Vores hjemmeside bruger cookies til at give dig den bedst mulige brugeroplevelse. Cookie informationer gemmes i din browser og bruges til at genkende dig når du besøger vores hjemmeside igen samt til at forbedre vores hjemmeside ud fra dit brug af den.
Nødvendige cookies
Nødvendige cookies gør det muligt for at at gemme dit valg af cookie indstillinger.
Hvis du afviser nødvendige cookies gemmes dit valg ikke. Det betyder at du vil møde cookie banneret hver gang du besøger hjemmesiden.